Sundhedsplejerske

Sundhedsplejerskerne på Egelundskolen

Sundhedsplejerskerne på skolen følger eleverne gennem hele skoleforløbet. I samarbejde med forældre og skole ønsker vi at medvirke til, at eleverne sikres en sund opvækst og gradvist lærer at forholde sig til egen og andres sundhed. Vi er to sundhedsplejersker på skolen.

Sara Calmann-Hinke

Email: sara.hinke@albertslund.dk

Sara vil normalt være på skolen:

Hver mandag kl. 8.30 – 15.00

Torsdage i ulige uger kl. 8.30 – 12.30

A klasserne følges primært af Sara

Dorthe Mulvad

Mobil: 23319869

Email: dorthe.mulvad@albertslund.dk

Dorthe vil normalt være på skolen

Hver tirsdag kl. 8.15 – 14.00

Fredage i ulige uger kl. 8.15 – 14.00

B klasserne følges primært af Dorthe

Vi tilbyder

• Individuelle samtaler og undersøgelser

• Sundhedsundervisning

• Åben konsultation

Individuelle samtaler og undersøgelser

I både 0. og 1. klasse deltager forældrene i samtalen og undersøgelsen sammen med barnet. Barnet får undersøgt syn, hørelse og motorik og bliver målt og vejet. Samtalen handler bl.a. om hvordan barnet trives i skolen og fritiden, udvikling, helbred, spisevaner, søvn, bevægelse og andet barn eller forældre gerne vil tale om. Vi kan også vejlede i emner der er vigtige for barnets sundhed og skolegang og henvise til andre faggrupper, hvis der er behov for det.

I de større klasser bliver eleverne inviteret til sundhedssamtale og undersøgelse alene, men forældrene er selvfølgelig altid velkomne til at deltage.

Eleverne bliver målt og vejet ved undersøgelserne og får undersøgt syn og hørelse på udvalgte klassetrin. Derudover taler vi med eleverne om, hvad der er vigtigt i deres liv her og nu.

Nogle børn har brug for at blive undersøgt eller tale med os flere gange efter aftale med forældrene.

Samarbejde

Ofte vil der være nogle spørgsmål, der skal besvares af forældrene, og et oplæg til sundhedssamtalen, som eleven skal forberede sig på.

Hvis eleven er under 15 år skal forældrene give tilladelse til undersøgelse og samtale med barnet.

Vi samarbejder med skolens lærere, ledelse og andre faggrupper på skolen og i kommunen og kan henvise til andre ved behov.

Sundhedsundervisning

Vi tilbyder undervisning i sundhedsrelaterede emner. Det kan være så forskellige emner som: smitte og håndvask, venskaber, følelser, kroppens udvikling og funktioner, pubertet, alkohol, tobak seksualitet og prævention, sundhedseksperimentarium m.m. Vi prøver at tage udgangspunkt i det, der er vigtigt i den enkelte elevgruppe.

Undervisningen kan foregå i klassen eller i små grupper.

Åben konsultation

Da vi ved at råd og vejledning er bedst når man har brug for den, tilbyder vi åben konsultation for alle børn og forældre.

Forældre og elever kan altid kontakte os, hvis de har brug for at snakke med nogen om sundhed, helbred og trivsel. Det kan dreje sig om alt fra høre- og synsprøve, bekymring for vækst, støtte til vægttab, trivsel i klassen eller hjemme, pubertet, udvikling, prævention, skilsmisse, dødsfald i familien og meget andet.

Vi kan kontaktes på mail, sms eller ved at eleverne lægger en seddel i postkassen uden for vores dør eller bare kommer forbi vores kontor når vi er her.